Porady

Karczownica, jak każda maszyna, wymaga sezonowych przeglądów stanu technicznego zwłaszcza, że jest to maszyna użytkowana prawie przez okrągły rok. Żywotność maszyn zależy bowiem nie tylko od jakości produkcji – równie kluczowym czynnikiem jest właściwe ich użytkowanie oraz utrzymywanie w dobrym stanie. Zaniedbania, nawet te najbardziej błahe, finalnie mogą prowadzić do uszkodzenia podzespołu roboczego, silnika, a nawet całej maszyny. Wówczas rosną też koszty naprawy.




Najbardziej „wrażliwymi” elementami karczownic – maszyn spalinowych - są tzw. materiały eksploatacyjne, które w sposób naturalny zużywają się podczas użytkowania.  Przegląd stanu technicznego karczownicy po pierwszych 20 godzinach eksploatacji wykonuje użytkownik wspomagając się Instrukcją Obsługi danego modelu maszyny. Konserwację po 100 i 300 godzinach pracy powinien wykonać Autoryzowany Serwis Orec.

Przygotowując karczownicę do sezonu prac jesiennych, warto sprawdzić:

  • wskazówki producenta zawarte w Instrukcji Obsługi,
  • poziom oleju – w razie konieczności należy wyrównać poziom oleju. W przypadku wymiany oleju na nowy - w przekładni mechanicznej w karczownicach rotacyjnych i bijakowych, zaś w karczownicach traktorowych w przekładni hydrostatycznej i mechanicznej - najwygodniej jest wylać olej zaraz po zakończonej pracy, gdy olej jest jeszcze rozgrzany, o rzadszej  konsystencji,
  • w karczownicach wyposażonych w silniki Honda (rotacyjnych i bijakowych)  należy sprawdzić stan filtra powietrza, zaś w maszynach traktorowych z silnikami Kawasaki, jak RM982F, RM952, RMK150 – filtry powietrza, paliwa i oleju.
    Filtr powietrza zapewnia przepływ czystego powietrza, którego potrzebuje silnik do prawidłowego działania. Zanieczyszczony, uszkodzony lub zużyty nie spełnia tej funkcji i powoduje zanieczyszczenie gaźnika, nadmierne i zbyt szybkie zużycie cylindrów, tłoków i pierścieni silnika. Filtr powietrza powinien być sprawdzany przed każdym użyciem karczownicy, zwłaszcza jeśli maszyna jest użytkowana intensywnie i w zakurzonym środowisku. Oceniając stan filtra warto kierować się czasem eksploatacji i stopniem jego zużycia. W praktyce, częstotliwość wymiany zależy od warunków pracy danej maszyny i intensywności jej eksploatacji. Zabrudzony filtr należy dokładnie oczyścić tak,  by nie wcierać brudu i  by zanieczyszczenia nie przedostały się do kolektora ssącego.
    Filtr paliwa zapewnia właściwe oczyszczenie paliwa przed jego dostarczeniem do silnika i zabezpiecza silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi, a także zapewnia fabrycznie ustawiony poziom zużycia paliwa oraz emisji spalin. Ponieważ jakość dostępnego w Polsce paliwa pozostawia wiele do życzenia, eksperci serwisów rekomendują systematyczną kontrolę stanu technicznego filtrów paliwa oraz gaźników.
    Filtr oleju, stosowany w silnikach Kawasaki, powinien być również systematycznie wymieniany, ponieważ jego zadaniem jest dokładne oczyszczanie dostarczanego do silnika oleju z zanieczyszczeń powstających w wyniku procesu utleniania, jak cząstki metalu, substancje zawierające sadze, żywice, zapylenie, ziarnka piasku, włókna, itp.
  • paliwo – karczownice, które nie były użytkowane przez dłuższy czas, koniecznie należy zaopatrzyć w świeże paliwo. Jednym z najczęściej popełnianych przez użytkowników maszyn spalinowych grzechów jest ich przechowywanie przez dłuższy czas, np. ponad miesiąc, z pozostawionym paliwem. Paliwo z czasem traci właściwości, rozwarstwia się na frakcje czyli paliwo i bio dodatki, a w zbiorniku powstaje osad, który następnie trafia do gaźnika i zatyka jego dysze. Dysze gaźnika są wrażliwe na najmniejsze cząsteczki osadu i zatkane uniemożliwiają uruchomienie silnika. W przypadku podejrzenia zatkania się dysz gaźnika, trzeba koniecznie dostarczyć maszynę do autoryzowanego serwisu.
  • system tnący – kontrola stopnia zużycia noży. Jedną z kluczowych zalet karczownic Orec jest system tnący – ostrza wykonane są ze stali hartowanej według japońskich standardów, a proces ich wytwarzania zapewnia ostrzom wyjątkową wytrzymałość na zużycie i odporność na nieustanny kontakt z różnego rodzaju przeszkodami napotykanymi na karczowanym terenie. Stopień ich zużycia zależy od warunków pracy karczownicy, na przykład na terenach o równej powierzchni i systematycznie nawadnianych (sady, plantacje) zużycie noży jest bardzo powolne. Noże należy ostrzyć zatem w miarę konieczności i z uwzględnieniem rekomendacji producenta zawartych w Instrukcji Obsługi danej maszyny.
  • naprężenie pasków klinowych – rozluźniony naciąg pasków klinowych powoduje ich szybsze zużycie i spadek wydajności cięcia karczownicy,
  • punkty smarne – podczas przeglądu technicznego należy sprawdzić wszystkie punkty smarne w celu wykrycia i zlikwidowania zbyt dużego tarcia, które powoduje nadmierne zużywanie się części maszyny. Dla ułatwienia kontroli, wszystkie punkty smarne w każdej karczownicy oznaczone są specjalną naklejką,
  • czyszczenie karczownicy – po każdym koszeniu, zwłaszcza po intensywnej pracy na nierównym terenie, nieużytkach, na grząskim podłożu, rekomendowane jest dokładne umycie maszyny wodą. Zaschnięty pokos i błoto mogą uszkodzić powłokę lakierniczą.



Systematyczne przeglądy stanu technicznego maszyn, a przede wszystkim tych części, których stan zużycia wpływa na prawidłowe funkcjonowanie karczownicy, są niezwykle istotne i konieczne. Podstawowe wskazówki dotyczące przeglądów i konserwacji maszyny oraz jej części eksploatacyjnych są wskazane w instrukcji obsługi każdej karczownicy. Rekomendowane terminy oparte są na standardowych parametrach czasu i intensywności eksploatacji, dlatego warto pamiętać, że jeśli maszyna jest eksploatowana intensywnie, często i przez dłuższy czas, to powinna być częściej sprawdzana. Ta atencja okazana maszynie opłaci się, bo zadbana karczownica zachowa wysoką wydajność przez wiele lat.

OREC NA ŚWIECIE

Katalog OREC
Katalog maszyn OREC

S5 Box